Tuesday, September 24, 2013

book review: ramasitele zilei

neata :*

azi o va povestesc despre o carte frumoasa frumoasa, pe care am citit-o in weekend: ramasitele zilei, de kazuo ishiguro (aparuta la polirom). eu am mai citit de el "never let me go", care e magistrala, asa ca aveam asteptari foarte mari de la cartea asta. din fericire, a fost exact cum speram sa fie.

long story short: stevens este un majordom al vremurilor de demult, in anglia de dinainte de razboi, cand lorzii nu erau personaje din povesti si acea eleganta englezeasca se putea inalni in marile conace din regat. dupa ce isi petrece o buna perioada din viata in slujba lordului darlington, peste stevens vine istoria si, astfel, totul se schimba: casele nobile englezesti dispar, proprietatile lor fiind vandute in favoarea celor cu "bani noi" (in cazul asta, unui american). cartea urmareste povestea sa si incercarile de a se adapta la noile vremuri.

ce mi-a placut: este o carte asa de....linistita si linistitoare. spre deosebire de "never let me go", care e teribil de puternica prin actiune si sentimente super intense, "ramasitele zilei" este o carte in care nu actiunea conteaza, ci modul in care este descrisa situatia lui stevens. nu este o carte alerta, ci una de citit sub patura, cu o ciocolata calda alaturi. mi-a placut foarte mult modul in care este narata viata lui, imbinand povestirea cu o calatorie pe care el o face, pentru a se revedea cu o fosta angajata. mi-a placut la nebunie cum sub toata acea seriozitate si dorinta de perfectiune se ascundea placerea pentru romane de dragoste. si mi-a placut in mod special atitudinea pe care stevens o are fata de lordul darlington: o loialitate iesita din comun.

va marturisesc ca nu am vazut filmul (trailerul e mai jos), dar pe tot parcursul cartii am avut scene din Downton Abbey. Daca va place serialul, cartea asta o sa va incante la fel de mult. Daca nu va uitati la serial, vi-l recomand cu toata caldura: e cu adevarat aparte.

I-am dat pe goodreads 5 stele din 5 :-)